DERMOSHOP

Dermoshops och Orapacs samarbete sträcker sig långt tillbaka i tiden. Present- och produktförpackningar är mycket viktiga även inom näthandeln. Emma Konwalj är grafisk formgivare på Dermoshop, som står bakom varumärket Dermosil och fokuserar på hudvårdsprodukter. Konwalj jobbar mycket med förpackningar och produktdesign.
– Vi vill ge kunden mervärde, en upplevelse och förpackningen är en viktig del av det, säger Emma Konwalj.

Försäljningen sker på nätet

Emma Konwalj förklarar att Dermoshops kunder inte går till en fysisk butik och handlar utan att försäljningen sker på webben. Konwalj säger att det trots det är precis lika viktigt att skapa ett gott första intryck.
– Vi ser förpackningen som en förlängning av produkten, säger hon.

Färdiga gåvor

Dermoshops hudvårdsprodukter är uppskattade gåvor och många av produkterna blir presenter. Julen är en riktig högsäsong.
– Vi söker bra lösningar till kunderna, det ska vara presentförpackningar som gör att produkterna känns som färdiga gåvor, säger Emma Konwalj. Emma Konwalj visar upp en rad med julförpackningar som Orapac tillverkat till dem. Även andra tider på året finns behov av produkt-kit och gåvor och därmed förpackningar till dem. Sådana tillfällen kan till exempel vara alla hjärtans dag och mors dag. – Det ska vara hållbara och ändamålsenliga förpackningar med ett tilltalande yttre, säger
Konwalj.

Hållbarhet är viktigt

Dermoshop arbetar mycket för miljövänliga lösningar och ökad hållbarhet. Det här arbetet och den här strävan syns också på olika sätt i förpackningarna. För Dermoshop är det viktigt att förpackningarna är FSC-märkta, då det är möjligt. Märkningen är ett konkret bevis på att Orapac också jobbar för hållbarhet, ansvarstagande och miljöanpassning. Ulla Skrifvars, inköpare på Dermoshop, uppskattar att Orapac geografiskt ligger så nära till, så att längre transporter kan undvikas, vilket också är bra för miljön. 
– Orapac har därtill visat sig vara mycket flexibla med att anpassa sig till våra tidtabeller,
säger Skrifvars. Dermoshops fabrik och huvudkontor ligger i Korsnäs, en kommun där svenskan är viktig. Att Orapacs betjäning fungerar på flera språk, inklusive svenska, är också något som uppskattas.

”Ett innovativt företag”

Dermoshops grundare Henry Backlund säger att deras och Orapacs samarbete sträcker sig långt tillbaka i tiden.
– Orapac är ett innovativt företag som vågat satsa och utvecklas, säger Henry Backlund.
– Vi uppskattar samarbetet, säger Backlund, och minns tillbaka till en tid när Orapacs huvudverksamhet var att förpacka schampo, en historia som droppen i Orapacs logo härstammar från och hedrar.

Dermoshop

Dermoshops produkter kräver stabila och bra förpackningar. Dermoshops Emma Konwalj och Ulla Skrifvars säger att förpackningar är viktiga i deras bransch.